26 november 2020

BLIJVEN SCHRIJVEN

Voortreffelijkheid voor Machiavelli.

Ik hou van Tinneke Beeckman. Ik bedoel van wat ze schrijft. Eerder over Spinoza, nu over Machiavelli.
Ik ben haar gaan beluisteren in het Huis van de Mens. Haar boeken vond ik toen beter dan haar lezing. Allicht omdat ik boeken altijd beter vind dan de uitleg, het mediatiek en promotioneel gedoe errond of de verfilming ervan.
(Met voor dat laatste 'De Naam van de Roos' van Eco en 'L' Oeuvre au noir' van Yourcenar als zeldzame uitzonderingen) .
Tinneke Beeckman in 'De Standaard der Letteren' bij Karel Verhoeven: 'Ik ben een zelfstandige filosofe. Ik heb geen baas en ik ben baas over niemand. Macht verwerven houdt me niet bezig.'
Voor zo iemand schuif je al eens de berichtgeving over het kluizenaarsbestaan van Oscar van den Boogaard in Sint-Martens-Latem tussen de dikke SUV's en de golfkarretjes en wie zich daar zoal in wringt graag terzijde.
Tinneke Beeckman: 'Ik hou van het idee dat je je het beste kan verweren tegen misbruik van de macht als je er een zo realistisch mogelijke kijk op hebt. Door niet mee te stappen in de schone schijn die de macht rond zichzelf ophangt.'
Over Machiavelli: 'Politiek bestaat bij hem uit conflict. Er zijn twee betrokken partijen: het volk en de elite. Het volk verlangt ernaar om vrij te leven, de elite wil het volk overheersen.'
Machiavelli neemt het daarbij consequent op voor het volk. Hij vindt het volk eerlijker, het heeft ook een beter oordeelsvermogen.
Voortreffelijkheid gaat daarbij dan om de sleutelvraag wie je echt met gloria overlaadt, voor wie je applaudisseert.
Voor de egogek in gepantserde limo? Of voor degene die zich dag in dag uit in stilte inzet voor de samenleving?
De zorgverstrekker.
De vuilnisophaler.
De leerkracht.
Machiavelli daarover in zijn 'Discorsi': 'In vredestijd bezetten vooral mensen met privileges en de juiste afstamming de belangrijkste posities. In crisistijd vallen de onbekwamen door de mand, zie je wie écht voortreffelijk is'.
'Machiavelli's lef'. 'Levensvisie voor de vrije mens' Uit bij Boom.

BLIJVEN SCHRIJVEN. Dagboek.