07 november 2020

 AVONDUREN

Ronse, een handleiding.

21. De gijzeling van ons mooiste erfgoed.

Ik voel het aan mijn tenen als er een anonieme brief in de bus ligt: ze beginnen te krullen. Al van toen ik thuis op de Steenbrugge de brievenbus van De Ronsenaar ledigde. Hoopvol uitziend naar hemelsblauwe airmail van mijn vriendinnetje uit San José. De haatmail bij elk standpunt van Jan Verroken in De Ronsenaar (Le tombeur de Louvain! Monsieur Verbroken!) kon me worst wezen. En zie, vanochtend doen mijn tenen waar ze goed in zijn. Anonieme envelop met mondmasker cadeau erin.
Timeo danaos et dona ferentes. Wees op je hoede voor de Grieken, ook al komen ze met geschenken als het paard van Troje.
Het mondmasker zit keurig steriel verpakt. Het venijn zit meer in de boodschap erop. Het oude verhaal van mensen die vinden dat maskers dienen om hun eigen boodschap te verspreiden veeleer dan om je van het virus te vrijwaren. Niet beseffend dat die boodschap zélf een virus is dat Ronse nu al een halve eeuw verlamt.
Hun discussiepunt is steriel verpakte gebakken lucht. Gegarandeerde taalhoffelijkheid is immers vanzelfsprekend voor eenieder die wat verder kijkt dan zijn eigen kleine bubbel. Bij uitbreiding hoffelijkheid tout court en respect voor elke Mens.
Een overbodig debat is het, dat enkel dient om de zelfverklaarde redders van het oude avondland en het verzameld extreem gedachtengoed aan een vet politiek mandaat te helpen. Zich ondertussen profilerend als Verlossers van Ronse. Aldus het nieuwe obscurantisme en de onderliggende crypto-xenofobie als sluipend gif propagerend van in Ronse tot in Rome.
Wee wie er een andere mening dan hen durft op na te houden, zich niet gedwee houdt aan het opgelegde marstempo en het gerinkel van de bellen, bij dag en bij nacht.
Een politieke hidden agenda die zich aldus genesteld heeft in het mooiste erfoed van Ronse. Waarbij voor de (zelf gesubsidieerde) partijtrollen op de sociale media tot de Ronsese patroonheilige Hermes toe, zijn clandestiene Fiertel, zijn gerestaureerd paard en zijn gesubsidieerde basiliek vooral moeten dienen om zichzelf vol gezwollen retoriek en heraldiek, te verheffen boven de ander, in de bubbel genaamd Ronse.
Nee, met taalhoffelijkheid heeft het allemaal allang niks meer te maken. Wel alles met zelfrespect en hoffelijkheid voor élke Ronsese medemens, inclusief anders denkenden.