27 november 2020

 BLIJVEN SCHRIJVEN.





'Schrijvers die hun personages haten, daar hou ik niet van,' zegt auteur David Grossman.

Dat treft, ik ook niet. Het verhaal van Dees in 'Zonde van Nini' bouwde ik op rond de figuur van mijn vervangvader, pater familias 'Staf Poorter,' mijn jeugdheld.
David Grossman: 'Ik denk dat ieder mens een oerverhaal heeft, een verhaal dat we altijd over onszelf vertellen als we nieuwe mensen ontmoeten. Meestal gaat het over onze jeugd; misschien voelen we ons niet begrepen, of eenzaam, of leefden we in onze fantasie omdat het echte leven zo zwaar was.
Het probleem is dat we dit verhaal blijven polijsten, steeds beter worden in het vertellen ervan, maar niet doorhebben hoezeer het ons leven is gaan bepalen. Het verlamt ons, terwijl het misschien helemaal niet veel meer te maken heeft met wie we nu zijn.
Zodra je jezelf toestaat dat verhaal vrijer te benaderen, door accenten te verleggen of van standpunt te veranderen, hoef je geen slachtoffer meer te zijn van je eigen verhaal, van je eigen trauma.'
Dan pas kan je voort en verder.
'Blijven schrijven Stef ' port literair connoisseur Carlos Alleene me aan in een messenger chat. Carlos introduceerde ooit mijn romandebuut 'Zonde van Nini' bij mijn eerste uitgever, wijlen Roger Binnenmans van Hadewijch. Eer ik het besefte was er het voorstel van de VRT voor verfilming , kwam uitgever Lionel Deflo van Manteau voor de proppen met een schrijfcontract 'dat geen auteur weigeren zou' en ik absoluut aanvaarden moest van Binnenmans, inmiddels mijn mentor in letterenland.
Volgde bij Manteau de ene overname na de andere. Nederlandse uitgevers, Duitse concerns. De ene dag mirobolante voorstellen, de andere dag helaas alweer nieuwe overnames, andere uitgevers. Daar sta je dan als auteur. Het hart op zak, je typoscripten in de kast. Jij, met je schrijvend bestaan.
'Ze willen nu thrillers. Heb je er geen liggen?' 'Nee, ik ben Jef Geeraerts niet. Ik haat wapens'.
Ze willen dit. Ze willen dat. Ze willen vooral: kassa kassa. Als aandeelhouders hun Jaguar kunnen komen voorrijden in de mooie hovingen van Angèle barones Manteau. Jazeker, blijven schrijven. Tegen de sterren op.

'BLIJVEN SCHRIJVEN'. Dagboek.