29 september 2021


 BETOVERINGEN (22).

De Grote Calimero Literatuurprijs.
Annelies Verbeke pikt het niet dat ze voor haar nieuwe verhalenbundel 'Treinen en kamers' gepasseerd wordt door jury van de 'Bloekenbon Literatuurprijs' (voorheen AKO literatuurprijs ) en dus de eraan verbonden 50.000 euro misloopt. Ze gaat zich voortaan toeleggen op theater en lesgeven.
Als we zo gaan beginnen, lijkt de tijd rijp voor een nieuwe 'Grote Calimero Literatuurprijs van laat ons zeggen 100.000 euro voor 'De Meest Onbekende en Genegeerde Vlaamse auteur'.
Eer Annelies die zelf opeist, claim ik hem. Ze mogen dan voor de toekenning gerust graaien uit 'Zonde van Nini', ' 'Een en al begeerte' en als het aan mij ligt: 'Madame Valentine of de tederheid'.
(Ik was al blij dat ik één van mijn lang vergeten en vergane romans zondag niet heb zien liggen vergelen in een van de Kartonnen Dozen op de rommelmarkt van Ronse, tussen een ets van Het Laatste Avondmaal en een muurplaatje van John Lennon met Imagine erop.
*
Ver van al dat gedoe en gezwets door de
elitaire literaire kliekjes en prijzenpotverdelers vraagt een dierbare me hier naar mijn eigen literaire toptien allertijden.
Tien is weinig, maar ik geef de titels en auteurs hier graag mee. De prijzenpot die ik aan mijn eigenzinnige keuze verbind is gegarandeerd puur leesgenoegen voor eenieder die deze meesterwerken ter hand neemt.
1. 'Honderd jaar eenzaamheid'. Marquez.
2. 'De vanger in het graan'. Salinger.
3. 'Het lijden van de jonge Werther'. Goethe.
4. 'De avonden'. Reve.
5. 'De vreemdeling'.Camus.
6. 'Reis naar het einde van de nacht'. Céline.
7. 'Madame Bovary'. Flaubert.
8. 'De wetten'. Palmen.
9. 'On the road'. Kerouac.
10. 'Het verdriet van België'. Claus.
Ik had daar graag nog 'De man die werk vond' bijgevoegd van Brusselmans. Ook àlles van Philippe Djian en Sally Rooney.
Die moeten zich dan maar zelf gepasseerd
voelen, voortaan toeleggen op vogelpik of mondharmonica. Ze zien het zelf wel.