RONSIES RARITEITENBOEK (23)
’T OUW KIERKHOOF
Wie zich ‘promiscue’ gedraagt, riskeert aaaaids. Wie rookt, riskeert longkanker. Wie teveel lurkt aan gods eigen godendrankje, riskeert een delirium. Wie tegelijk losbandig is, rookt en aan de godendrank zit mag van god kiezen tussen aaaaids, kanker of een leverziekte. Dat is allemaal gods immanente gerechtigheid. Tenzij je een pedofiele monseigneur bent. Dan kijkt god de andere kant uit en gebeurt er niks.
Schuld en boete, volgens gods eigen theocratische Vaticaan-staat en diens gezalfde kerkvorst ter plekke. Eigen schuld dikke bult. Gods gerechtigheid achtervolgt je bovendien ook post mortem. Al naar je gedragingen als homo, hetero, roker en drinker krijg je van hem de keuze tussen het eeuwige leven in de zevende hemel, of eindeloze verdoemenis in diverse Danteske omstandigheden. En let wel: zonder Pompiers van Ronse om de brand van je lichaam te blussen. Jij wikt hier dan wel voor eventjes in gods ondermaanse, maar god beschikt overheen je hele leven en je dood. Begin dus maar al te bibberen. Want god zalft niet, of hij slaat. En als hij slaat, dan slaat hij door.
Neem nu ’t Oud Kerkhof van Ronse. God trekt er zijn immanente gerechtigheid door, tot in de comparatieve vorm van dood zijn. De ene Ronsenaar is er dus doder dan de andere. Heeft alles te maken met de vraag of je nabestaanden braaf bereid zijn de concessie voor je graf te verlengen. Zoniet verdwijn je genadeloos in gods grote steenverbrijzelaar. Wat rest van je knoken, mikt god dan sans pardon in de definitieve vermaler van zijn tijdmachine. Je kan je er letterlijk je knoken schudden.
’t Oud Kerkhof is aldus een bezoekenswaardig labyrint geworden. Een zeer zichtbaar bewijs van gods goede werken. Een unicum, alleen in Ronse te zien en te bezichtigen. Gods doolhof van oude tombes en nieuwe gaten. Gaandeweg slorpen de gaten er de graven op. Eén na eén verdwijnen de Ronsenaars er aldus ‘tuupe’ in het zwarte gat van gods gerechtigheid.
Tip. Je kan als Ronsenaar natuurlijk ook ‘De Drie Bomen’ in van Frasnes. Je kan je daar eerst laten verschroeien en verpoeieren. Dan voor enige verstrooiing van jezelf zorgen op Huugerleucht. Voor gods drukke immanente werkzaamheden scheelt dat een hoop administratieve romp-slomp. God zal ’t je lonen en je in de eeuwen der eeuwen in vitro blijven klonen.
‘RONSIES RARITEITENBOEK’
Handleiding voor Ronse.
Copyright Stef Vancaeneghem.
Wie zich ‘promiscue’ gedraagt, riskeert aaaaids. Wie rookt, riskeert longkanker. Wie teveel lurkt aan gods eigen godendrankje, riskeert een delirium. Wie tegelijk losbandig is, rookt en aan de godendrank zit mag van god kiezen tussen aaaaids, kanker of een leverziekte. Dat is allemaal gods immanente gerechtigheid. Tenzij je een pedofiele monseigneur bent. Dan kijkt god de andere kant uit en gebeurt er niks.
Schuld en boete, volgens gods eigen theocratische Vaticaan-staat en diens gezalfde kerkvorst ter plekke. Eigen schuld dikke bult. Gods gerechtigheid achtervolgt je bovendien ook post mortem. Al naar je gedragingen als homo, hetero, roker en drinker krijg je van hem de keuze tussen het eeuwige leven in de zevende hemel, of eindeloze verdoemenis in diverse Danteske omstandigheden. En let wel: zonder Pompiers van Ronse om de brand van je lichaam te blussen. Jij wikt hier dan wel voor eventjes in gods ondermaanse, maar god beschikt overheen je hele leven en je dood. Begin dus maar al te bibberen. Want god zalft niet, of hij slaat. En als hij slaat, dan slaat hij door.
Neem nu ’t Oud Kerkhof van Ronse. God trekt er zijn immanente gerechtigheid door, tot in de comparatieve vorm van dood zijn. De ene Ronsenaar is er dus doder dan de andere. Heeft alles te maken met de vraag of je nabestaanden braaf bereid zijn de concessie voor je graf te verlengen. Zoniet verdwijn je genadeloos in gods grote steenverbrijzelaar. Wat rest van je knoken, mikt god dan sans pardon in de definitieve vermaler van zijn tijdmachine. Je kan je er letterlijk je knoken schudden.
’t Oud Kerkhof is aldus een bezoekenswaardig labyrint geworden. Een zeer zichtbaar bewijs van gods goede werken. Een unicum, alleen in Ronse te zien en te bezichtigen. Gods doolhof van oude tombes en nieuwe gaten. Gaandeweg slorpen de gaten er de graven op. Eén na eén verdwijnen de Ronsenaars er aldus ‘tuupe’ in het zwarte gat van gods gerechtigheid.
Tip. Je kan als Ronsenaar natuurlijk ook ‘De Drie Bomen’ in van Frasnes. Je kan je daar eerst laten verschroeien en verpoeieren. Dan voor enige verstrooiing van jezelf zorgen op Huugerleucht. Voor gods drukke immanente werkzaamheden scheelt dat een hoop administratieve romp-slomp. God zal ’t je lonen en je in de eeuwen der eeuwen in vitro blijven klonen.
‘RONSIES RARITEITENBOEK’
Handleiding voor Ronse.
Copyright Stef Vancaeneghem.
<< Home