RONSIES RARITEITENBOEK (16)
DE PATRIA.
Prachtig gebouw met bijhorende 'La Princesse de Clèves'-torentjes in Cu-Cu-La-Praline- stijl. Ooit bastion van de Franstalige katholieken die er zowaar zelfs even schuchter hun eigen jeugdclubje stijl ‘De Kobbe’ uitprobeerden ‘Le Bataclan’ genaamd. Doch zonder veel succes. Dat megasucces zou er later pas komen met de wel succesvolle ‘Go-Go’ in de kelder achter ‘De Harmonie’ onder impuls van Jean-Paul Cuvelier. (Later meer hierover).
In de gloriedagen van het oppermachtige Belgische kardinaal Van Roey-katholicisme beschikte de Patria over zijn eigen spreekbuis :‘Le Courrier de Renaix’ .
‘Le Courrier’ was de christelijk geïnspireerde tegenhanger van de vrijzinnig-vrijdenkende liberale ‘Journal de Renaix’. Beide francofone bladen ontpopten zich samen als de grote tegenstrevers van de Vlaams-Katholieke ‘Ronsenaar’. Dat was dan weer de spreekbuis van Jan Verroken. Die via ‘La Libre Belgique’, ‘Pourquoi Pas?’ en sketches van de Brusselse komiek Stéphane Steeman werd verketterd als ‘Le Tombeur de Louvain’ .
De Patria beschikte in glorietijden over een heel pittoreske Fanfare met bij haar uitstapjes, zoals dat hoort voor katholieken, tal van kapellekes onderweg.
De glorie van de Patria ging halverwege de sixties tanen na een hevige broedertwist met de Vlaamse katholieke ‘très chers frères’ van ‘Den Tap’ (De Kristen Volksbond).
De definitieve breuk kwam er na onenigheid over de lijsten. De Volksbond eiste dat alle katholieke kandidaten, francofoon of niet, voortaan op een eentalige Vlaamse lijst zouden gaan staan. Jacques Piessevaux koos eieren voor zijn geld, ging op de Vlaamse lijst staan en werd burgemeester van Ronse. (Evenwel pas na een zeer omstreden, door zijn collega Adiel Dupont georganiseerde poll).
De francofone bourgeoisie van Ronse stapte hierna massaal over naar de unitaristische PLP-PVV van Shoe Post-schoenbaas Omer Van Oudenhove en maakte van Emile Cuvelier haar nieuwe boegbeeld voor de drie volgende decennia.
In de seventies werd het Patriagebouw, een prachtig stuk erfgoed dat nooit had mogen verdwijnen, met de grond gelijk gemaakt. Merkwaardig genoeg bleek die vernieling ten gronde achteraf rechtevenredig te zijn gegaan met de oprichting van een aantal flatgebouwen in de kuststreek.
RONSIES RARITEITENBOEK
Handleiding voor Ronse.
Copyright Stef Vancaeneghem.
Prachtig gebouw met bijhorende 'La Princesse de Clèves'-torentjes in Cu-Cu-La-Praline- stijl. Ooit bastion van de Franstalige katholieken die er zowaar zelfs even schuchter hun eigen jeugdclubje stijl ‘De Kobbe’ uitprobeerden ‘Le Bataclan’ genaamd. Doch zonder veel succes. Dat megasucces zou er later pas komen met de wel succesvolle ‘Go-Go’ in de kelder achter ‘De Harmonie’ onder impuls van Jean-Paul Cuvelier. (Later meer hierover).
In de gloriedagen van het oppermachtige Belgische kardinaal Van Roey-katholicisme beschikte de Patria over zijn eigen spreekbuis :‘Le Courrier de Renaix’ .
‘Le Courrier’ was de christelijk geïnspireerde tegenhanger van de vrijzinnig-vrijdenkende liberale ‘Journal de Renaix’. Beide francofone bladen ontpopten zich samen als de grote tegenstrevers van de Vlaams-Katholieke ‘Ronsenaar’. Dat was dan weer de spreekbuis van Jan Verroken. Die via ‘La Libre Belgique’, ‘Pourquoi Pas?’ en sketches van de Brusselse komiek Stéphane Steeman werd verketterd als ‘Le Tombeur de Louvain’ .
De Patria beschikte in glorietijden over een heel pittoreske Fanfare met bij haar uitstapjes, zoals dat hoort voor katholieken, tal van kapellekes onderweg.
De glorie van de Patria ging halverwege de sixties tanen na een hevige broedertwist met de Vlaamse katholieke ‘très chers frères’ van ‘Den Tap’ (De Kristen Volksbond).
De definitieve breuk kwam er na onenigheid over de lijsten. De Volksbond eiste dat alle katholieke kandidaten, francofoon of niet, voortaan op een eentalige Vlaamse lijst zouden gaan staan. Jacques Piessevaux koos eieren voor zijn geld, ging op de Vlaamse lijst staan en werd burgemeester van Ronse. (Evenwel pas na een zeer omstreden, door zijn collega Adiel Dupont georganiseerde poll).
De francofone bourgeoisie van Ronse stapte hierna massaal over naar de unitaristische PLP-PVV van Shoe Post-schoenbaas Omer Van Oudenhove en maakte van Emile Cuvelier haar nieuwe boegbeeld voor de drie volgende decennia.
In de seventies werd het Patriagebouw, een prachtig stuk erfgoed dat nooit had mogen verdwijnen, met de grond gelijk gemaakt. Merkwaardig genoeg bleek die vernieling ten gronde achteraf rechtevenredig te zijn gegaan met de oprichting van een aantal flatgebouwen in de kuststreek.
RONSIES RARITEITENBOEK
Handleiding voor Ronse.
Copyright Stef Vancaeneghem.
<< Home