13 december 2021

BETOVERINGEN (35).

GOD ZEGENE
EN BEWARE JE.

Boek van het jaar. Van
Johan Braeckman en Dirk Verhofstadt. Als het aan mijn lectuur ligt toch.
Let wel, ik ben noch atheïst, noch metselaar Bijna schreef ik: 'God zege en beware je' . Wijlen mama indachtig die me diep in de nacht (na Nero, Lambik en Kuifje onder mijn zaklamp) met haar ritueel kruisje op mijn voorhoofd keer op keer tegen alle onheil beschermen kwam.
Ik ben ook de goddeloze pastoor Jean Meslier niet. Al kan ik zijn heerlijk clandestiene geschriften als tijdsbeeld best wel smaken. Noch minder ben ik de rabiate 'eerste atheïst' baron d'Holbach.
Al keek ik ondertussen zelf de briesende duivel van Hermes recht in de boze ogen. Hij wachtte me op bij het ochtendgloren aan de kapel boven de Kruissens, na de clandestiene Corona-Fiertelommegang met de relieken van de gehalsrechte stadsprefect van Rome en patroonheilige van Ronse.
Een schootsvel trek ik alleen aan om mijn Bull Boxers te poetsen met schoensmeer van Ça-va-seul. Of om de vastkokende Nicola-patatten te schillen: met het persoonlijk door mij gekoesterd mesje van bij mijn copain Alain Vanden Hole , waar ik vind wat ik elders vruchteloos zoeken zou.
Maar dit boek tilt me dus helemaal tot in de sterrenhemel van De Kleine Prins en het wonder dat zich daar door Spinoza, Darwin en al mijn pientere nieuwe vrienden traag ontsluieren laat. Op maat van de menselijkheid.
Ideaal kerstgeschenk. Het tweede deel volgt eind volgend jaar. Mijn dag des Heren kan al niet meer stuk.