DE BENIEUWDE RONSENAAR
CINEMA PATEE:
EEN MUST
Met groeiend genoegen ontdek ik sedert enkele weken op de uitstekend gemaakte blog van het Nieuwsblad (onder impuls van mijn schrijfcompaan Koen Lauwereyns) aloud filmmateriaal over Ronse geduldig bijeengesprokkeld, geselecteerd en gerealiseerd door Paul Van Coppenolle.
Deze week in ‘Cinéma Matinée’: de ronduit charmante beelden van een vrolijke vrijer met zijn lief aan de arm. Imposante ‘gardevils’ met witte helm recht uit verhalen van Quick & Flupke. Een knotsgekke Gymkana (zoals slalom ooit heette) op de grote markt.
Alleen al die limo’s, jeeps en ouwe bolides voeren ons via de toverachtige teletijdsmachine van Paul Van Coppenolle regelrecht naar een droomwereld van Dinky Toys en van de Belle Epoque ervoor.
Het beeldmateriaal, zoals verzameld en te zien in Cinéma Matinée, verdient volgens mij dan ook een vaste stek in Must of Nieuwe Leie. Dit is namelijk de schatkamer van een vrolijk ongedwongen fijn Ronse waaruit generaties nieuwe Ronsenaars kracht kunnen putten om deze stad nog veel mooier te maken dan ze toen al was.
Deze beelden leren me overigens ook dat je dat Ronse van vroeger niet al teveel moet idealiseren. Ronse was toen noch mooier noch zoveel beter. Ronse was het Ronse van vroeger. Initiatieven als Cinéma Matinée tonen ons vooral de relativiteit van zogeheten grandeur, aanzien, macht.
De meeste pronkerige prominenten van toen zijn al lang vergeten. Hilaire Spiers als veilingmeester. Soudan die koningin Elizabeth breed gesticulerend rondleidt. Albert De Cordier die de arend bovenop het stadhuis vastzet…
Wie de relativiteit van dit alles nog het meest lijkt te doorprikken, is de gewone Ronsenaar die in al deze filmpjes defileert. Hij komt hier en daar wat gekkebekken voor de camera. Als wil hij ons vanuit zijn Ronsies hiervoormaals zeggen dat het leven een schouwtoneel is. Niks om echt au sérieux te nemen dus.
Het Charlie Chaplin-gehalte in die beelden is dan ook nooit ver weg.
Een absolute aanrader!
Nieuwsblad.be/ronse (Ronse blogt).
Foto Paul Van Coppenolle: Copyright David Stockman.
<< Home