03 oktober 2007

BLOG BOEK




‘Als Kim Gevaert haar handtekening zet onder de pro-Belgische actie ‘Red de Solidariteit’ wordt ze bestookt met haat-mails. Pro België? Dan ben je contra Vlaanderen! Kortsluiting. Iedereen die suggereert dat een identiteit ook iets meervoudigs kan zijn, is verdacht en moet zwijgen. Het gaat opnieuw over de zuiverheid van een identiteit, net als in de jaren dertig.’

‘Ik steun die actie Red de Solidariteit al klinkt ze onbedoeld paternalistisch, ten voordele van ‘arm Wallonië’, zoals men ook nog teveel over ‘arm Afrika’ praat. Het behoud van België is niet alleen goed voor de Walen, maar ook voor de Vlamingen. Ik wil Brussel niet kwijt, als stad en als navel van Europa en de NAVO en andere internationale instellingen. Ik hou van een bastaardland met meer dan één taal en meer dan één cultuur.’

‘Ik heb me altijd bewust gesitueerd in de traditie van Vlaamse auteurs als Louis Paul Boon en Gerard Walschap, maar tegelijk ben ik beïnvloed door de belgitude in de ruimste zin van het woord. Van Maurice Maeterlinck tot Jacques Brel, van Magritte tot Amélie Nothomb, en die rare koning Boudewijn en Dutroux en Sandra en Kim en Brussel en de Ardennen uit mijn jeugd. Dat is allemaal mijn materiaal, het DNA van mijn identiteit. Geen tien De Wevers kunnen mij dat ontzeggen.’


Tom Lanoye

in De Morgen vandaag.

Illustratie: 'Zotte Maandag'. Geklieder op doek. Copyright Stef Vancaeneghem.