26 oktober 2020

 AVONDUREN

Ronse, een handleiding.
2. Obediëntie.
Vroeger werd hier onder de toren zoveel gekaatst dat het pleintje aan de Oude Vrijheid, waar geuzen aan de galg bengelden op bevel van Vlaanderens meest bloeddorstige grootinquisiteur van het graafschap Vlaanderen deken van het Hermeskapittel Pieter Titelmans, het Kaatsspelplein werd genoemd. Galgenhumor allicht. Deken van Ronse Titelmans, voorganger van de huidige rector van de Hermesbasiliek, tekende met zijn zieltjeskliek voor achtentachtig opgeknoopte doden (88). Sacrale rituelen bij dag.
De beste kaatsers zaten bij de Califeys. Wilde je als voetballer doorstoten naar een iets betere voetbalclub dan Club Ronse of Assa Renaix, neem bijvoorbeeld Club Brugge, dan was het je geraden nu en dan ook eens kaatsballeke te slaan met een pint of zeven na van Brouwerij Meiresonne ( beroemd van de camions in de Omloop Het Volk) in Café Hermes.
Bij ons heeft alles te maken met Hermes. Fiertelommegang bij dag en bij nacht, crypte, immobiliën, hockey, koffiebonen, gilde, dragers, bellenmannen, dure reukwaren om aan je nieuw lief te schenken op Sint-Valentijn.
Als ik hier op mijn bankje in het park de ogen halfdicht knijp, lijkt de vlag van de Blote Pompier op de punt van een taartje van patisserie Seynaeve wereldberoemd om haar Tartine Russe, haar marsepein banaan, haar Créole, Lingot, Javanais, Misérable en Merveilleux.
Het krulhaar van De Blote Pompier lijkt op dat van mama als ze met haar mise-en-plis van onder de pot komt bij Mademoiselle Alice in de Zuidstraat en zich naar de Charcuterie Ardennaise aan de Stationstraat haast om préparé voor haar gretige vleeseters: mijn drie broers.
Zelf ben ik vegetariër van obediëntie, vraag me niet waarom. Ik haat vlees, behalve het mijne als het wakker wordt.
Mijn broers vreten vlees als leeuwen in de ménagerie van Circus Bouglione op het braakliggend veld aan den Ecole Moyenne, de school van onze nieuwe premier Alexander De Croo.
Toen de verkiezingskaravaan van vader Herman op die van wijlen Jan Verroken botste in pakweg Schuusse, scandeerden de tjeven unisono : De Croo naar de zoo! Zelfs scheerden ze zich daarop weg naar de volière van Oudenaarde. Want Ronse voor buuneklakers en Brakelaars. Kiezers ronselen en dan maken dat je wegkomt. .