15 augustus 2020

OVER LEVEN

 DE MYTHE OP DE LEESPLANK.

Zal ik eerst een kistje Davidoffs halen bij Caron in de Veldstraat, een hoge hoed huren bij Ceremoniekledij Van Bost in de Wijnstraat? Ik heb namelijk een ontmoeting van het allerhoogste belang. Niet in een verdoken waterkanthuisje aan het Donkmeer. Niet in de luxesuite van Tina Onassis in de lagune van Venetië. Niet op de white cliffs of Dover. We'll meet again bij vriend Jan van boekhandel Beatrijs in Oudenaarde. Hopelijk is mijn engagement for today'op de afspraak, wordt ze niet opgeblazen door een V-bom.
Als kind al keek hij, Winston Churchill, me nors aan vanuit diverse boekdelen die de leesplanken in de bibliotheek van mijn grootvader dreigend deden doorzakken.
Nu zo veel jaren later, kan ik niet langer om hem heen. Eenieder die de biografie van Andrew Roberts al doornam is unaniem vol lof. Was Churchill, afstammeling van de illustere Hertog van Marlborough dan toch meer dan die Britse krijgsheer zwaaiend met zijn Victory-vingers ?
Churchill, nazaat van de mythische hertog van wie mama ons, aan het stuur van haar zware Kapitan (zonder stuurbekrachtiging noch airco in die zomerse hitte hoe deed ze het) onderweg naar Chambord en de andere châteaux aan de Loire dat vrolijk deuntje voorzong?

Marlborough s'en va-t-en guerre
mironton mironton mirontaine...

Is alles alleen maar afkomst, opvoeding, tijdskader en perceptie? Vooruit voor 1000 bladzijden wereldse vergankelijkheid.
Over Leven.
Dagboeknotities.