04 februari 2011

DE BENIEUWDE RONSENAAR

OUDE SINT-MARTENS WORDT SHOPPING CENTER
LUC DUPONT: STAD HEEFT AL GENOEG GEBOUWEN




‘Het Laatste Nieuws’ pikt vanochtend - zonder bronvermelding - in op het eigen nieuws dat ik hier maandag bracht over de verkoop van de Oude Sint Martenskerk.

Zakenman Serge Crucke van 'Immo Renaitra', want dat is dus de koper met ‘de schloome schluitoo’ waarover ik het had, geeft in de krant nu zelf meer uitleg. Hij wil de oude kerk ombouwen tot een winkelcentrum.


Serge Crucke: ‘Het is altijd mijn droom geweest om de buurt te doen heropleven. Het pand zal gerenoveerd worden met aandacht voor de authentieke elementen. Het moet in de toekomst een meerwaarde bieden voor de stad. Om die buurt te doen heropleven, is een winkelcentrum volgens mij uitermate geschikt. Het zal zorgen voor passage en zal ook een meerwaarde bieden voor de stad.’

Shoppingcenter en appartement

Hoeveel winkels daarin precies zullen komen, wil Serge Crucke nog bekijken. In totaal gaat het om 950 vierkante meter. Er zal gerenoveerd worden met respect voor authentieke elementen.

Serge Crucke: ‘Het zou makkelijk zijn om de hele boel plat te gooien, maar daar hou ik niet van. Authenticiteit is belangrijk. Eerst zal het dak moeten worden aangepakt, wat tijd zal kosten gezien het speciale houten dakgebinte. En op de eerste verdieping komt er een appartement.’

Zoals ik maandag schreef loopt Serge Crucke al jaren rond met plannen om de site te renoveren.

Serge Crucke: ‘Als kind kwam ik hier in de jaren '50 naar de cinema Familia, die zich in het koor van de kerk bevond. Al sinds de jaren '60 droom ik ervan om het pand te kopen, maar ik dacht nooit dat het mogelijk zou zijn. Deze hoek van de stad is helemaal vergeten en ziet er dan ook verloederd uit. Tal van omliggende panden met historische waarde werden in het verleden al met de grond gelijkgemaakt en vervangen door veelal lelijke nieuwe gebouwen. Van een historische kern is hier dan ook weinig sprake. Ik zou het een drama gevonden hebben, mocht met de kerk hetzelfde gebeurd zijn. De renovatie zal veel tijd vragen, dus we zullen geduld moeten hebben.'

Stad renoveert toren

De stad Ronse bleek zelf niet geïnteresseerd om de kerk te kopen.

Burgemeester Luc Dupont hierover in de krant: ‘We hebben nu al een massa gebouwen die we moeten onderhouden, wat een grote kost betekent. Als stad zagen we er ook geen goede mogelijkheden in, want we mogen geen commerciële zaken beginnen.’
De kerktoren blijft wel eigendom van de stad.

Burgemeester Dupont:‘De renovatie van de toren zullen we dan ook voor onze rekening nemen’.

Nog een tip ter vlugge vulling van de kolommen van het 'Het Laatste Nieuws' en correspondent Thomas Vandewalle: Serge Crucke is met Immo Renaitra in dezelfde site ook de eigenaar van de voormalige Galerij Uutvercoren die hij eveneens renoveert en de hernieuwde herberg 'De Crypte', de voormalige bijouterie van de legendarische Ronsese ballonvaarder André Ostijn. En de dynamische 'Grafoman' Willy Depraetere (van 'Randeevoe' en het schitterend blad 'Den Belleman') plant met zijn Nadia Tsala wat verderop in een nieuw gebouw een kunstgalerie. Zonder dank, voor dit gratis Laatste Nieuws en Tuupe vuir Ronse.