04 april 2009

OVER LEVEN VOOR GEVORDERDEN



Al langer wist ik dat ik op een dag zeer tegen mijn zin, maar volgens jouw wens, dit allerlastigste stuk schrijven zou. Alleen de gedachte dat de pijn nu voor jou eindelijk voorbij is, geeft er me de kracht toe.

Nog de baby zien die zich opmaakt voor het leven in het buikje van je dochter, het bleek dan toch niet meer haalbaar. Hoe fier vertelde je me over je haar. Hoe ze als eerste Belgische vrouw was doorgestoten tot een topgraad bij de Amerikaanse Marines. De contacten die ze daar legde voor de verspreiding van je werk.

Je kunst was die van het goede leven zelf. Ik schreef het al toen je nog onder ons was bovenop de Kwaremont naar aanleiding van je - nu dus laatste - expositie bij je bewaarengelen Lieve en Piet Willequet die je, samen met je eigen dierbare geliefde Lieve, altijd voluit steunden. Die met nimmer aflatend enthousiasme je oeuvre de eersterangsbehandeling gaven die het toekwam. Als kunstenaar, ik heb geen enkele schroom om dat nog eens te schrijven, hoor je immers thuis in de rij van de allergrootsten. Vlaminck, Van Dongen, Matisse, Marquet, Camoin, Dufy, Braque, Kandinsky en Frank Derie.

Met zijn allen hoopten we toen dat het nog wel goed kon komen met jou. We negeerden de vertwijfeling in je blik, verdrongen onze ongerustheid, verkropten onze tristesse om je ongelijke strijd tegen de ziekte. Met je werk schitterde je toen als nooit tevoren. Het volle vakmanschap van een artiest op de top van zijn kunnen. Pure schoonheid, van een gedreven kunstenaar die nooit opgeeft.

Frankie blue, ook als mens was je een heel grote. Een en al warmte en kleur. Als vriend was je voor ons pure muziek. Vanochtend ben je onze blues. Wist ik veel dat ik daar van jou die zomeravond in je atelier tussen al je Jack Russels je laatste bluessongs hoorde...



If sadness
is a colour
then it’s blue

Wat ons nu rest, is je indrukwekkend oeuvre. Krachtig en prachtig palet vol koloriet. Explosie van bewondering, verwondering. Verrukking, vertedering. En de herinnering aan echte vriendschap. Zo zeldzame warme vriendschap.

And I'll see
your true colors
shining through...

'Over Leven Voor Gevorderden'. Virtueel Dagboek.
Copyright Stef Vancaeneghem.