09 juni 2008

DE BENIEUWDE RONSENAAR

BRIEF VAN DE LEERKRACHTEN VAN

DE VRIJE BASISSCHOOL GLORIEUX













‘WE NODIGEN DE CULTUURRAAD UIT IN ONZE KLASSEN.’


'KOMAAN ZEG, WAAR ZIJN WE MEE BEZIG?'

'Zoals onze directeur in het persartikel vermeldde: wij kiezen voor een ‘kindvriendelijke’ school. Wat kan een kind nog meer aantrekken dan kleuren?

Wij geven het toe, je kan er niet naast kijken. Maar dat is nu net wat wij willen. Er mag niet naast onze school gekeken worden! Wij bedoelen dit niet alleen letterlijk.

Amper twee jaar geleden werden wij in zak en as gezet door gesjoemel met de financies door een vorige directie. Gevolg: wij moeten dagelijks roeien met de riemen die we hebben. We kunnen je verzekeren: die riemen zijn eerder touwtjes die wij met heel veel creativiteit aan mekaar moeten knopen.

Het zal nog jaren duren eer we een beetje financieel comfort zullen kennen. Toch blijven we niet bij de pakken zitten…dag na dag zetten we ons in voor onze leerlingen en zorgen wij ervoor dat zij niets tekort komen. Veel leerkrachten bekostigen zelf het didactisch materiaal want….het geld is op!

Dat wij geapprecieerd worden door de ouders bewijst de reactie van Paul Carteus op deze blog, dank u Paul! Maar daarnaast hebben we ook een fantastische ouderraad, mensen die het menen met ons en ons een duwtje in de rug geven. Wij werden nooit eerder zo in de watten gelegd als dit jaar op ‘de dag van de leerkracht’.

Ons positief verslag bij de recente schooldoorlichting van maart ll. bewijst dat wij ook van hogerhand worden gewaardeerd.

Nu worden wij aangepakt over de kleurenkeuze van onze ramen! Komaan zeg, waar zijn we mee bezig? Inderdaad, smaken verschillen maar wat wij véél belangrijker vinden is datgene wat achter die ramen gebeurt. Onze school is veel meer dan een ‘façade’.

Bij deze nodigen wij de cultuurraad graag uit om eens een kijkje te komen nemen in onze klassen en te ontdekken hoe wij, kleuterleidsters en onderwijzers, dagelijks met anderstaligen en/of zorgenkinderen geconfronteerd worden. Geen sinecure hoor!

Het herwaarderen van de historische stadskern is één zaak, maar het opwaarderen van het onderwijs te Ronse is een andere dringende zaak.

Aan de Cultuurraad zouden wij toch willen vragen: laat ons alstublieft nog een beetje onszelf zijn en de eigenheid van onze school bewaren!'


De leerkrachten van de
VRIJE BASISSCHOOL GLORIEUX.