03 juni 2008

BEAU MONDE







Mijn Minst
Leefbare Stad


Als ik jong zal zijn
veel jonger dan toen ik
op de steenbrugge
dat groot gesmoeld
kwajongetje was
zal ik veel verstild
van je houden van je
uitzichtloze uitzicht

Laten lullen zal ik ze
dat je dit dat je dat
dat ze vlug weggaan
ver van je vandaan
achter het schrijn
bevrijd van hun chagrijn
zullen jij en ik dan
je mooiste weg op gaan

(Dat ze gaan en gedaan
maak dat je wegkomt
bon débarras in vetjes
opgeruimd staat netjes)

Als ik jong zal zijn
veel jonger dan toen ik
van goedgelovigen huize was
onvoorstelbaar voorspelbaar
veelbelovend zogezegd
zal ik vastberaden van je
houden mijn minst leefbare
schitterende stad

Vraag me niet waarom
omdat je dit omdat je dat
ze je breekbaarheid
je gulle gastvrijheid
je openheid je (h)eerlijkheid
niet willen zien
die hele wereld in je
groene warme dal


Stef Vancaeneghem.