24 september 2011

TUUPE VUIR RONSE

BURGEMEESTER LUC DUPONT OVER DE BRIEF VAN SIMON IN DE MORGEN:
'ALSOF RONSE INEENS DE MEEST ONVEILIGE STAD VAN HET LAND IS'



In 'De Morgen' reageert burgemeester Luc Dupont vandaag zelf op de brief van Simon Demeulemeester. Op de vragen hieromtrent door Sue Somers zegt Dupont wat volgt.

Luc Dupont : 'Onze inspanningen om Ronse om te turnen van een voormalige industriestad tot een stad waar het aangenaam is om te wonen, zijn in één klap tenietgedaan. Alsof Ronse ineens de meest onveilige stad van het land is.'

'Ik ontken niet dat er een probleem is. Er zijn regelmatig vechtpartijen met gekwetsten. Vorig weekend nog, en ook het weekend daarvoor. Voor de derde vechtpartij moeten we toch alweer twee maanden teruggaan.'

'Begrijp me niet verkeerd: elke gekwetste is er een te veel. Maar ik heb al samengezeten met de procureur, de zonechef en de federale politie. Er zijn afspraken met het parket om sneller op de bal te spelen. Elke vrijdag- en zaterdagnacht rukt een overlastploeg uit om het centrum te bewaken. En nog zijn die maatregelen onvoldoende'.

'Onze inspanningen om Ronse om te turnen van een voormalige industriestad tot een stad waar het aangenaam is om te wonen, zijn in één klap tenietgedaan'.

'Het is gemakkelijk om in slogans over veiligheid te spreken. Op 1 oktober krijgen we een nieuwe zonechef. Ik zal het met hem prioritair hebben over een herschikking van het werk. Misschien moeten we beroep doen op het interventiekorps, een steundienst van de federale politie. Maar daar hangt een prijskaartje aan. Ik heb elke vrijdag en zaterdag al zes mensen op de baan. Wanneer zal er genoeg blauw op straat zijn?'

'Wat wil men dan? Dat ik preventief mensen ga oppakken?'

Ronse heeft niet de afmetingen van een provinciehoofdstad. Een bende die iPhones steelt in kaart brengen, lijkt geen onoverkomelijke opdracht.
Ons centrum is groter dan twee straten, hoor. Onze politie kan niet overal tegelijk zijn. Bij het laatste incident waren de agenten binnen de drie minuten ter plaatse. Wat wil men dan? Dat ik preventief mensen ga oppakken?'

'Er is geen sprake van één bende met een vaste samenstelling. Anders zou onze lokale recherche wel weten op wie we ons moeten richten. Er gebeuren arrestaties, er zijn voorleidingen bij het gerecht. Ik heb alleen geen zaligmakende oplossingen'.

'Het is een slecht moment om je beleid onder vuur te zien genomen worden in de nationale pers. Het verbaast me trouwens niets dat Alexander De Croo (Open Vld) mee op de kar van de critici springt. De liberalen hebben maar twee zetels in ons bestuur. Ik vind het triestig dat men op deze manier onze stadsvernieuwing stokken in de wielen steekt'.