09 maart 2009

DE BENIEUWDE RONSENAAR

DE RENAIXANCE STEP BY STEP
WIJNSTRAAT VECHT MOEDIG TERUG


Terwijl zich aan het Koopcentrum Plaza bij piekmomenten op zaterdag zowaar steeds vaker klantenfiles vormen, maakt het Ronsese grootwinkelcentrum aan de Cesar Snoecklaan zich naast Hema en Action nu ook op voor de opening van een winkel in goedkope sportartikelen, verwant aan de Franse megaketen Decathlon.

Inmiddels vecht het commerciële centrum in de binnenstad moedig terug. Zo vinden jonge ondernemende Ronsenaars met bewonderenswaardige durf en wilskracht de moed om met nieuwe zaken de zieltogende Wijnstraat een nieuw leven te geven.


Een paar dagen geleden kreeg ‘Marie Store’ een geslaagde booster-impuls met een hernieuwd mooi aanbod van hoogwaardige dameskleding. Ook de handelszaak van Patrick Deweer op de hoek naar de Sint-Hermeskerk zou dra een nieuwe commerciële bestemming krijgen. De Wijnstraat krijgt er bovenaan ook een nieuwe fietswinkel bij. Een initiatief van nieuwe Ronsenaars afkomstig uit Nederland en Frankrijk. En helemaal bovenaan de Wijnstraat krijgt het voormalige huis Merry een stemmige horecazaak als nieuwe bestemming. De Wijnstraat vecht met andere woorden moedig terug en van een commerciële dood is geen sprake.

Tuupe dag na dag

Handelaars melden ons daarbij een groeiende belangstelling van cliënteel tot ver voorbij Oudenaarde. Het verhaal dat Ronse geen of weinig potentieel zou hebben uit het noorden wordt steeds meer doorprikt. We schreven hier eerder al dat het stadsbestuur er inmiddels alles aan doet om zoveel mogelijk panden in de Wijnstraat zelf op te kopen en om te bouwen tot grotere interessante winkelruimten. De doorsteek van Grote Markt naar het Albertpark en de renovatie van de Oude Vrijheid zal de Wijnstraat ( bijvoorbeeld via winkelpassages) in de toekomst nog meer armslag geven, als geïntegreerde winkelstraat in het oude hart van de stad. Dit jaar worden ook de Steenbrugge en het deel van de Zonnestraat tot aan de Kristen Volksbond en Delhaize helemaal gerenoveerd. Als nu ook die kankerplekken op de Steenbrugge (zie onze fotoreportage eerder week daarover) verdwijnen, krijgt de commerciële toegangspoort tot Ronse vanuit Vlaanderen eindelijk de allure die naam waardig.

De Renaixance van Ronse is dus lang niet zomaar een hoera-slogan voor verkiezingen. Het is een samengaan ‘Tuupe’ dag na dag en step by step van de Ronsenaars met onvoorwaardelijk geloof in de toekomst van Ronse, met moedig gedurfd ondernemerschap door jonge en nieuwe Ronsenaars gedragen en ondersteund door de hardnekkig volgehouden uitvoering van het Strategisch Bestuursplan.