14 oktober 2006

DE BENIEUWDE RONSENAAR (12)







RUDI BOUDRINGHIEN SLUIT
TERUGKEER NAAR VLD NIET UIT

‘HERMAN DE CROO GAF ONS GELIJK’

'WE NAMEN AL DIE RECHTSE SCHELDMAILS
VAN DE LOKALE VLD MEE NAAR BRUSSEL.
ZE WERDEN NIET EENS BEKEKEN.'

Ik ben in het begin van het jaar voor de statutaire commissie (van de VLD-red.) in Brussel moeten verschijnen. Ik had een heel dossier meegebracht met alle rechtse scheldmails van de lokale VLD tegen ons.

Ze hebben dat in de Melsenstraat niet eens bekeken. Herman De Croo had ons nochtans gezegd dat we het bij het rechte eind hadden en dat we wel gelijk zouden krijgen. Quod non.’

Dat zegt Rudi Boudringhien vandaag in de weekendeditie van De Morgen.

Rudi Boudringhien: ‘Het ging nochtans niet om een plaatsje van deze of gene dorpspoliticus. We waren met elf leden van het VLD-bestuur, inclusief de voorzitter. Allemaal kozen ze dezelfde kant. Allemaal vonden we dat de VLD in Ronse te veel rechtse praat à la Hugo Coveliers en Jean-Marie Dedecker verkocht.’

Volgens de GBIC-kopman moet de VLD maar niet tegen het Vlaams Belang gaan aanschurken. ‘Als liberaal verdraag ik dat niet. Een liberaal moet niet rechts lopen, we zijn meer centrumrechts,’ aldus nog Rudi Boudrighien in De Morgen.

‘Ik blijf VLD’er in hart en nieren’

Overigens sluit Rudi Boudringhien een terugkeer naar de VLD in de toekomst niet helemaal uit. Hij laat de deur op een kier en blijft met zijn fractie ook nationaal VLD stemmen.

Rudi Boudringhien: ‘Het is goed om in eigen boezem te kijken. In 2007 gaan wij absoluut VLD stemmen, maar dan op gematigde figuren in wie we nog vertrouwen hebben.

Ik blijf een VLD’er in hart en nieren, maar ik heb er enorm van afgezien. Bij GBIC zijn er ook onverzoenbaren. Nooit meer VLD zeggen ze. Ik zeg dat je nooit nooit moet zeggen.’

Never say never. Wie dacht dat het liberale Ronsese feuilleton zou eindigen met de verkiezingen van 8 oktober heeft het dus goed mis. Blijkbaar is de verkiezingskater aan beide oevers van De Schuune Blauwe Muilebeike lang nog niet verwerkt. (Vervolgt, ongetwijfeld).