30 november 2015

PASSAGES

STREAMING SANDRA & WERNER



Het meisje gaat voor Roodkapje, de jongen wil Aladdin.

‘Papoe, woont Allah achter de wolken?’
‘Aladdin, bedoel je?’


Ik heb het goed gehoord, hij bedoelt Allah. Zijn vriendje beweert dat Allah zich schuilhoudt achter de wolken en je straft als je zijn wil niet volgt. Ik hou Aladdin on hold.

‘Zeg je vriendje dat de school geen moskee is'.
‘Maar wat met Allah dan? ‘
‘Vertel je vriendje dat je naar school komt om te leren cijferen en schrijven'.


Hij kan ermee leven. De rest is voor de juf.

Twee jagers redden Roodkapje uit de klauwen van de wolf.
Ook alle wensen van Aladdin gaan in vervulling.
De boze tovenaar verdwijnt op zijn vliegend tapijt
naar een ver land waar hij niemand nog kwaad kan doen.

We gaan voor het laatste sprookje.

...Op een mooie lentedag ziet Het Lelijke Eendje
zichzelf in de waterspiegel als prachtige zwaan,
wordt verder door niemand nog gepest...

Doving der lichten. Op het hoofdlampje na dat ik hem net heb geschonken en hij tot mijn genoegen stiekem met zijn voorhoofd onder de lakens dansen doet om door te dromen bij de Djinn van Aladdin terwijl zijn zusje voorzichtig haar eerste schaapjes telt.

Wij Ronsenaars
moeten zoveel
verdragen...




Beneden sta ik voor een verscheurende keuze. Een dierbare heeft me gesignaleerd dat ik 'The secret life of Walter Mitty' niet missen mag. Zelf had ik mijn zinnen gezet op 'Le Grand Show de Johnny Halliday'. Niks wil ik missen over de eindeloze karikaturalisering van de groteske Frans-Belgische namaak-Elvis. Hoe hij met zijn maats 'Eddy Mitchell' en Jacques Dutronc stoere smoelen bekt.

Tussendoor blader ik in het ovenvers 'Atheïstisch Woordenboek' van Paul Cliteur en Dirk Verhofstadt. Lemma Thomas Aikenhead: Schotse student geneeskunde die de bijbel fabels had genoemd, hiervoor opgehangen werd in de ochtend van 8 januari 1697. Ze beschuldigden hem ervan dat hij wenste op te warmen in de hel als het koud was.

Via Facebook krijg ik de tip dat die hard- Ronsenaars voor het eerst de Verkiezingsnacht der Bommels ook rechtstreeks kunnen volgen via www.beleefhet.be. Streaming heet het ding. What a feeling! Halliday met zijn megabakkes en dreigingsniveau nul op de achtergrond. Tegelijk voor mij dansend op de salontafel: Koningin Sandra & Koning Werner met hun schitterende show. Waarna Pascal Baeke, Tavi & Madleenekie & De Dansuizekies het nieuwe Bommelslied ‘Bomosfieste’ presenteren.

Streaming is dé max. Eddy Merckx & Paul Van Himst, opverend als die twee brompotten uit de Muppetshow in de voor de rest volkomen lege tribunes van Monaco voor de match tegen Anderlecht. Leeg vanwege Tax Shit Dreigingsniveau 10.

Streaming is dé toekomst. Het is wachten op de Best Of van de raadszittingen. Met bad vibrations tussen sossen-bashers en drag queens en als geluidshinder het groot lawijt van de Groene schepen, net als zijn collega Eerste Schepen Jan Foulon vers gestreamd ere-wietie van de Raad der Bommels. Dat Beerie Passereele - Beuroo Beerie pour les connoisseurs- dit alles niet meer mag meemaken.

Wij Ronsenaars moeten zoveel verdragen.

'Passages'. Blogboeknotities voor hardnekkige lezers.