07 oktober 2015

PASSAGES

HET ZOUTE RONSE



Ik ben gek op droomwagens. Altijd geweest. Op de legendarische ouwe Porsche 911 van mijn schoonbroer. Op de Lotus Elan, Ford Mustang en de Alpine Renault (die ik zelf wegsleepte met mijn kevertje, na de 8 Uren van Waregem) van de mythische Ronsese rallyrijder Hermès - bijgenaamd Mémès - Delbar. Gek op alle bolides van Michel Vaillant en Steve Warson zoals getekend door Jean Graton.

Met mijn competitiekart waande ik me in mijn wonderjaren de prins te rijk op de bietenwegels van Klussendal, volgde alle avonturen van de Scuderia Rothnacum op de voet, ben gewoon gek op Maserati, word omver geblazen door de schoonheid van Lamborghini. Austin Healey, Morgan. Triumph TR4 en Spitfire. MGB en Midget: ze bevolken sinds jaar en dag mijn jongensdromen.

Vrijdag komen ze langs in Ronse, de glorieuze oldtimers. Uitgerekend op een moment dat alle zorgdiensten voor Ronsenaars van wieg tot graf brutaal worden te koop gesteld aan de betonkoningen en poenscheppers van de service-zorgverstrekking. En dan nog mèt schorsingsbesluit van de gouverneur: vanwege gebrek aan openbaarheid van bestuur.



Het contrast tussen de opgefokte weelde van de langs rijdende rentekrenteventen uit Knokke Mazout en deze stad met 13 percent werklozen en 34 fier geschrapte leefloners heeft iets totally not done. Het is hoogst onkies en bijzonder confronterend voor de Ronsenaars die het knap lastig hebben om de eindjes aan mekaar te knopen. Net niet eventjes komen lachen met de miserie van de Ronsenaars en dan weer weg. Al hoeven de liefhebbers er om dit alles wat mij betreft hun auto(binnen)pretjes zeker niet voor te laten.

In tijden van elkaar
in ijltempo razendsnel
opvolgende belastingen
en heffingen
worden we bestuurd door
schaamteloze marchands
die het
echte noodlijdende Ronse
verdoezelen
met window dressing
van één dag.

Maar ik blijf een onvoorwaardelijke autofreak. Dit genoegen pakt niemand me af. Alleen die Bentley vind ik meer iets voor watjes. Heb ik mijn vriend dan ook helemaal ontraden, op het Autosalon in de zaal voor exclusieve droomwagens. Koop je een scooter, zeg ik hem. Kunnen we samen gaan toeren. Achter Toerisme-schepen Brigitte Vanhoutte aan op haar machtig mooie Moto Guzzi 750. Laat ze haar glimmend witte Alfa Spider even voor staan achter het stadhuis. Easy Rider.



Het idee voor het ommetje van de Rally des Riches naar Ronse blijkt volgens de organisator zelf ontsproten op een Midden-Oosten-reis van Staatssecretaris voor Overbodige Snoepreizen Pieter De Crem met diens adviseur de Ronsese schepen van Events Ignace Michaux. Tiens, het doet me eraan denken: op dat Brussels Autosalon voor Luxe karren zag ik Pieter De Crem staan blinken naast de nieuwste glimmende Rolls Royce. Ons kent ons. De wereld is klein, onder de groten.




'Passages'. Blogboeknotities voor hardnekkige lezers.