24 september 2015

PASSAGES

HET OTTERFEEST



Hij vraagt me wat moslims zijn, wie de profeet was. De melktandjes die hem resten dienen nog te worden gepoetst en we moeten omrijden, aan de moskee zit alles dicht.
‘Misschien heeft de juf het er straks over', schuif ik het af.
Maar hij is een doorvragertje. Aan de grote ontdekkingsreizen toe. In de vakantie trokken we naar de op één na mooiste crypte van het land. Hij dook er in de diepste holtes, ontdekte skeletten, waande zich Indiana Jones. In de kerk erboven stormde hij de preekstoel van priester Daens op, loerde door de gaatjes in de biechtstoel, observeerde de grote arend dienstig als cathedra voor de briefwisseling van Paulus. Het kruis hoog boven zijn kinderkopje trok minder zijn aandacht dan Lucifer aan de ketting van Hermes. Onderweg naar zijn school zien we allemaal moslims die zich naar de moskee haasten.
‘Wat is dat, het otterfeest, papoe?’
‘Het moment waarop de otters van Pairi Daiza hun vis toegesmeten krijgen’.

Deze zomer zagen we er de panda’s luierend op hun dakje in hun oerwoud vol smartphones. De roofvogelshow (hij zegt sjow) vond hij cool. In de afgedankte Afrikaboot (hij zegt paschasjiers ) vergaapte hij er zich aan de reuzespinnen. Indiana Jones, ik zei het al.
‘En wie was Jezus dan?’‘Een visser’, waag ik.
‘Voor het Otterfeest?’
Er wordt gerekend op het Pedagogisch Project om hem alles correct uit te leggen. We zijn er. Net op tijd. Ik reik hem zijn boekentasje met oortjes aan.‘En waar ga jij als je dood bent, papoe?’


‘Passages’. (Blogboeknotities voor hardnekkige lezers)