26 november 2014

BRIEFGEHEIMEN

VOLKSBAD



Aangepord door gunstige augurken was ik er als de braadkiekens van de grillmobiel zo vroeg bij om, als uw koninklijke heraut, mijn fidele lezers den kond te doen van uw hoogedele komst.

Een bezoek dat ik als overtuigd royalist (al van in de tijd van de Vadsige Koningen in het geschiedenisboekje van Meester Marcel) alleen maar luide toejuichen kan.

Uw veiligheidsdiensten zijn hier inmiddels alle gevaarlijke plekken van Ronse komen screenen. Vooral de omgeving van de Klijpe: als hoog risicogehucht.

Alle duiven boven de crypte zijn preventief uit de lucht geknald. De drone van Icarus Projects is in beslag genomen.

Rosalie, die irritante gans van Brigitte Minne, is door Christian Depauw, de joviale chef van de Lou Pahou, als Canard à l’Orange geprepareerd . In een Bain Mathilde van Courvoisier. Het geheel opgediend op een bedje van gaar gestoofde persmuskieten. Rijkelijk besprenkeld met een Châteauneuf-Sur-Grasse van 1830.

U komt dus volgende week vrijdag naar Ronse. Daags voor Sinterklaas nog wel. Een groot geluk komt nooit alleen. Op uw programma staat , naast een bezoek aan het Textiel Innovatie Centrum en onze prachtige crypte, en wel om half een:

‘Volksbad’ op de Grote Markt.

Sire, majesteit, koning der Belgen, Lion King neemt u me niet kwalijk, ik ben niet al te geletterd maar een ‘volksbad,’ wat moet ik me daar bij voorstellen? Een ballenbad ken ik van Ikea. Om uw kindjes in bezig te houden terwijl de hele catalogus dressingladen wordt opgeladen om de winter mee door te komen, de neus boven de gebruiksaanwijzing.

‘Un bain de foule’? Ha bon!
Mais fallait me le dire sire fieu!

Helaas zal ik er dan niet bij kunnen zijn om u luide te komen acclameren.



Op vrijdag heb ik namelijk een vaste lunchafspraak met één van mijn Kleine Prinskes. Die middag hebben we het dan bij de spaghetti over de toestand van zijn jonge leven in het algemeen en wat zijn vers tienerhartje beroert in het bijzonder.



We hebben daar onze ritueeltjes voor. ‘Bent u gelukkig druk toets 1. Bent u droef druk toets 2. Bent u geen van beide druk 3. Eén van onze medewerkers zal u dadelijk te woord staan. Om de kwaliteit van onze service te garanderen, wordt dit gesprek niet opgenomen'.

Het spijt me derhalve Sire dat ik de accreditatie voor die persbus in uw kielzog alhier aan mij moet laten voorbij gaan. Zoek er vooral niks achter. Ik vind het echt super dat u andermaal Ronse aandoet!

Vive le Koning!

Schitterend gewoon. Dat u mijn stadje op de landkaart van uw koninkrijk België zet. Vredig verdoken oase tussen het Parc Préservé des Collines en het Reservaat van Oudenaarde.

Aan Filip, koning der Belgen.